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CarStory/Ray TCI 2013

점화플러그와 부스트 압력 센서 교체@181,649km

by redi 2025. 5. 10.
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토요일이라 안과에도 가보고 부품도 사오려고 제주시에 다녀왔다. 살짝 불안한 마음이 들었는데 역시나.. 안과는 이번 주, 다음 주 토요일에 문을 닫는다네 -_-;; 아.. 이젠 정말 다른 병원으로 옮겨야 될까보다.. 그렇게 병원은 실패하고 부품대리점 두 곳에 들러서 부품 3종을 구입했다. 네이버 카페를 뒤져보니 나랑 똑같이 1800~2000rpm에서 부르르 떠는 그 문제를 해결하기 위해 노력한 사람이 있었는데, 이것 저것 다 해보고 부스트 압력센서를 교체하고 증상이 사라졌다는 글을 보고 나도 센서를 새로 하나 사왔다. 저번에 청소했던 그 녀석은 흡기 온도를 재는 녀석이라나? 이번에 교체할 녀석은 인터쿨러에 박히는 녀석이다. 저번에 청소한 그 녀석은 원래 달린 품번이 아니고 개선품이라고 하니 한 번은 바꾼 부품인 것 같고, 인터쿨러에 박힌 녀석은 출고 이후 한 번도 바꾸지 않은 것 같은 비쥬얼이라... 일단 이 녀석을 먼저 교체하는걸로.  혹시나 다른 부품도 사야할까 싶어 Torque pro를 써서 스캔을 해봤는데 고장 코드는 하나도 없네... 점화플러그는 왠지 교체할 때가 되었을 것 같아서 샀고, 퍼지 컨트롤밸브는 스로틀바디를 청소할 때 카본이 떡진 라인에 연결된 부속이라 혹시 몰라서 교체하려고 샀다.

부스트 압력 센서는 제주시에서 바로 교체해서 돌아오는 길에 차이를 느껴보고 싶었는데... 챙겨간 공구가 8mm 였네..;; 이 녀석은 10mm볼트를 풀어야 하는 녀석인데.... 게다가 공간이 좁아서 소켓렌치는 안될 상황이었다. 결국 집에 와서 렌치를 챙겨서 후다닥 교체하고. 그 다음은 점화플러그. 한동안 디젤 엔진만 써서 좀 낮선 작업이다. 예전에 쓰던 플러그 전용 소켓이 있어서 챙겨가서 작업을 하는데.. 아니 이 녀석이 원래 고무 부속이 하나 달려있어서 점화플러그가 딱 끼워지는 그런 소켓이었는데 플러그가 달라서 그런지 오래되서 그런지... 안된다. 절연테이프를 소켓에 좀 붙여주니 그나마 플러그를 잡아주네. 앞에서 바라볼 때 왼쪽을 1번이라고 생각하고 1번 부터 풀어봤다. 그리고 신품 플러그를 꺼내서 비교샷을 남겨주고! 내가 봐도 전극이 제법 닳았다. 그것 말고는 잘 모르겠다. 그래서 인공지능의 도움을 받아봤음.

Visual Comparison: New vs. Used Plug (Cylinder 1)
1. Electrode Shape & Wear:
New Plug (Left):
Sharp, well-defined edges on both the center and ground electrodes.
Clean and shiny surface indicating zero use.

Used Plug from Cylinder 1 (Right):
Rounded edges on the center electrode and slight thinning of the ground strap. This level of wear is normal after a typical service interval (~20,000–40,000 km depending on engine and fuel).

2. Deposits:
Cylinder 1 plug has dry, black-gray soot and light ash near the insulator base — typical of long-term additive residue or slightly rich burn but still within healthy limits.
No oil or fuel fouling, no wet deposits, and no signs of overheating or pre-ignition damage.

3. Gap Increase:
There is a visible increase in spark plug gap on the used one due to erosion of electrode material, which would reduce spark strength and efficiency if left too long.

Conclusion:
This was a perfectly timed replacement. The old plug is worn, but not excessively — you got full value out of it without risking misfire or fuel inefficiency.
The consistent color and deposit pattern confirm healthy combustion.

자, 그 다음은 각 실린더 별 점화플러그 사진을 올려서 분석을 해달라고 해봤다.

Visual Assessment:
1. General Condition:
The electrode and insulator show light gray to tan deposits, which generally indicates normal combustion.
No excessive oil, fuel, or carbon fouling is evident.

2. Electrode Wear:
The center and ground electrodes show moderate wear, but not extreme.
The edges are slightly rounded, suggesting the plug has seen a reasonable service life, likely around 20,000–40,000 km depending on your engine and driving conditions.

 

3. Deposits and Coloration:
Ash deposits on the ground strap tip could point to additive burn-off, likely from oil or fuel additives, but it doesn’t seem excessive.
No signs of pre-ignition or detonation (such as melted electrodes or white blistering).

 

Conclusion:
Was it a properly timed change?
Yes. This spark plug shows signs of typical wear, and you appear to have replaced it at an appropriate interval—not too early, not too late.
Any possible malfunctions?
No immediate issues seen from this plug.

그 다음 2번 실린더 플러그

Cylinder 2 Spark Plug Analysis:
1. Appearance:
The insulator is light tan, and the deposits on the electrode are minimal and dry, indicating clean combustion.
Threads and metal parts show uniform coloration, no signs of overheating or oil contamination.

2. Electrode Condition:
Both center and ground electrodes are slightly worn but intact.
The wear is consistent with the plug from cylinder 1 — normal aging after reasonable use.

3. Deposit Characteristics:
Very light ash and carbon buildup, which is normal.
No oil fouling, wet deposits, or blistering.

Comparison to Cylinder 1:
Very consistent in terms of color, wear, and deposit formation.
Suggests that both cylinders are firing correctly and the engine is well-balanced in terms of fuel-air mix and ignition.

Conclusion:
Change Timing: Correct. This plug is at the end of a healthy life cycle.
Engine Condition: No signs of malfunction in cylinder 2. Consistent combustion behavior across both plugs reviewed.

그 다음 마지막 3번 실린더의 플러그

Cylinder 3 Spark Plug Assessment:
1. Appearance:
The insulator is light gray/white-tan, very clean.
Electrodes are in good physical shape with uniform wear.
No signs of fouling, oil, or fuel contamination.

2. Deposits and Color:
Very light powdery deposits on the ground strap — consistent with normal ash from fuel additives.
No signs of rich/lean running, pre-ignition, or oil burning.

3. Thread and Seal Condition:
Threads and washer are clean, no oil blowby, showing proper thread torque and cylinder seal.

 

그리고 플러그 세 개에 대한 종합 평가

Comparison Across All Cylinders:

Cylinder Electrode Wear Deposit Type Color/Tone Signs of Malfunction
1 Moderate Light ash Tan/gray None
2 Moderate Very light ash Tan/gray None
3 Slightly lighter Very clean Light tan/gray None

 

All three spark plugs show very consistent wear, burn patterns, and coloration — suggesting that:
Your air-fuel mixture and ignition timing are well-balanced.
There is no misfire, oil control issue, or cylinder imbalance.
You replaced the spark plugs at a well-timed interval.

 

Verdict:
Excellent engine health.
No unusual conditions found.
You can expect optimal performance with the new plugs.

엔진에 별 문제 없고 적절한 시기에 잘 교체했다는 것이 결론. 주행거리 사진을 남기고 철수. 제주시에서 기름을 넣고 돌아왔더니 연비가 저렇게...

과연 그 부르르 증상은 해결되었을 것인가!! 오늘은 확인할 기회가 없을 것 같고 어쩌면 내일??

 

확인 결과... 증상이 별 차이가 없다. 대신 예전보다 좀 더 힘차게 나가는 느낌은 있다. 그럼 이 증상은 무엇때문에 생기는걸까? 지금 의심이 되는 것은 미션인데.... 이럼 곤란한데... 조만간 오일팬을 뜯어서 밸브바디를 싹 닦아봐야겠다. 뭐랄까 지금은 컨트롤을 잘 못해서 순간순간 변속단이 오락가락 하는 것 같은 느낌이랄까.

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